ISAAC
PUENTE
SVOBODNÝ
KOMUNISMUS
Národní
konfederace práce (CNT) je, tak říkajíc, hlásnou troubou pro všechny revoluční
snahy, které dělnická třída směřuje ke komunismu. To je systém lidského
soužití, který se pokouší nalézt cestu jak řešit ekonomické problémy bez
použití státu či politiky ve shodě s dobře známou formulí: od každého podle
jeho schopností, každému podle jeho potřeb.
Hnutí dělnické
třídy za svobodu pokročilo kupředu přes utrpení a těžké zkušenosti. Z každého
neúspěchu vyšlo omlazeno a s novou energií. Je silou v pohybu, tvůrcem
budoucnosti. Nese v sobě sémě sociální dokonalosti a vymiňuje si přítomnost
úsilí, které vychází z hloubky samotné lidské bytosti, úsilí díky němuž nemůže
zahynout, ani kdyby znovu stokrát ztratilo správnou cestu.
Dělnické hnutí
prošlo barbarskými represemi. Po dlouhou dobu se nechalo svádět falešnými hlasy
reformismu a písněmi politických Sirén, které vedou pouze k emancipaci vůdců a
spasitelů, jež se z bratrů náhle mění v nepřátele.
Dělníci se
stali cílem příliš mnoha kazatelů. Někteří jim tvrdili, že potřebuji klid,
jiní, že potřebují kulturu, další, že potřebují vzdělání. Podle názorů těch,
kteří by chtěli být jejich pastýři, nebyli dělníci nikdy dost vyzrálí, aby
osvobodili sami sebe. Pokud bude tato situace pokračovat, budou dělníci
"zrát" věčně: pouze jediným způsobem se dělníci mohou zbavit
ignorance a kulturního ochuzení, které jim kapitalistický režim a stát
přisoudily, a to revolucí. Každá částečná svoboda musí stát tolik úsilí jako
úplná emancipace, pokud je ta vybojována kolektivně a ne pouhými individui.
Pokud hledáme
cestu jak tohoto dosáhnout bez útoku na samotný systém, tak nikdy nebudeme moci
sociální problém vyřešit. Je to jako Kolumbovo vejce. Jestliže se dál a dál
pokoušíme postavit vejce na špičku, pouze ztrácíme čas. Musíme se rozhodnout
zploštit špičku tím, že ji naklepeme o stůl a tak zaútočíme na skutečnou formu
samotného vejce.
Národní konfederace
práce funguje jakožto mluvčí dělnického hnutí za svobodu, varující před
reformistickou rouškou vedoucí do slepé uličky politiky. Nalezla přímou cestu,
jíž je přímá akce, která vede rovnou k zavedení libertinského komunismu, jediné
cesty ke svobodě. Nezáleží jí na vybudování mocného hnutí, které si získá
uznání jak svých členů tak i mimostojících, pokud to není schopno dosáhnout
jejího cíle - osvobození. Toto není žádný mlhavý ideál, který by bylo třeba
opatrně vypiplat, je to válečná fronta. Tento ideál spočívá ve formě
anarchismu, která nahrazuje vedení shora a poskytuje motivující sílu.
Libertinský
komunismus je společností organizovanou bez státu a bez soukromého vlastnictví.
A za tímto účelem není třeba něco vynalézat nebo vykouzlit nějakou novou
organizaci. Ústřední body kolem nichž se bude život v budoucnosti organizovat,
jsou přítomny již v dnešní společnosti: svobodné odbory a svobodné obecní
samosprávy.
Odbory: v nich
se spontánně spojují dělníci z továren a všech dalších míst kolektivního vykořisťování.
A svobodné
obecní samosprávy: pracující na základě schůzí, jejichž kořeny sahají až
hluboko do minulosti, kde se obyvatelé vesnice (opět spontánně) spojují, a
které ukazují cestu k řešení problémů ve společenském životě a na venkově
{"Vesnicí" autor míní venkovské usedlosti kolem tisíce obyvatel -
pozn. vyd.)
Oba druhy
organizace fungují na federalistických a demokratických principech, v tvorbě
rozhodnutí budou plně suverénní, bez podřizování se nějakému vyššímu tělesu, a
jedinou povinností - federovat se navzájem, jak to diktuje ekonomická nutnost,
ve styčných a komunikačních tělesech organizovaných v průmyslových federacích.
Odbory a
svobodná obecní samospráva přijmou za své kolektivní nebo společné vlastnictví
všeho, co je v současnosti soukromým vlastnictvím a budou regulovat produkci a
spotřebu (slovem hospodářství) v každé lokalitě.
Spojení dvou
termínů - komunismus a libertinský - samo v sobě naznačuje fúzi dvou idejí:
jedna z nich je kolektivismus - mířící k vytvoření celkové harmonie za pomocí
kontribuce a kooperace individuí bez jakéhokoliv podkopávání jejich
nezávislosti a druhá je individualismus hledající jistotu respektu nezávislosti
individua.
Jelikož sám
nedosáhne ničeho, potřebuje tovární dělník, železničář nebo zemědělský dělník
spojit síly se svými kolegy. Jednak aby provedl svoji práci a zároveň aby
ochránil své zájmy jako individuum. Naproti tomu řemeslníci a rolníci mohou žít
nezávisle a mohou být soběstační v důsledku čehož je v nich duch individualismu
hluboce zakořeněn. Takže, odbory vycházejí vstříc potřebě kolektivní
organizace, zatímco svobodné obecní samosprávy lépe vyhovují
individualistickému cítění rolníků.
CHUDOBA JE
SYMPTOM A OTROCTVÍ NEMOC
Pokud bychom
zůstati pouze na povrchu věcí, všichni bychom se shodli na tom, že chudoba by
měla být označena za nejhorší rys dnešní společnosti. Nicméně, nejhorším
utrpením je otroctví, které člověka nutí upadnout do chudoby a zabraňuje mu v
rebelii proti této skutečnosti. Největším zlem není kapitál, který vykořisťuje
dělníky a rozmnožuje se na jeho úkor, ale spíše stát, který dělníka drží
obnaženého a bezbranného, udržuje jej v porobě ozbrojenou silou a vězněním.
Všechny nemoci,
nad nimiž v dnešní společnosti naříkáme (na jejich výčet zde není místo) jsou
zakořeněny v instituci moci, to jest ve státu a instituci soukromého
vlastnictví, jehož akumulace plodí kapitál. Člověk je vydán na milost a
nemilost těmto dvěma společenským hrůzám, které unikají jeho kontrole: dělají
jej malým, lakomým a postrádajícím schopnost solidarity, když je bohatý, a
krutě necitlivým k lidskému utrpení, když třímá ve svých rukou moc. Chudoba
degraduje, ale bohatství deformuje jeho citlivost. Nikdy nic nebylo příčinou
větších slz a krveprolití než kapitál s jeho nezměrnou lačností po zisku. Celá
historie je napěchována zločiny a mučením uskutečňovanými autoritou.
Akumulace
bohatství, tak jako akumulace moci hrstkou lidí, může být dosaženo pouze za
cenu toho, že o ně okrademe druhé. Abychom zničili chudobu a rovněž ukončili
otroctví, musíme se postavit proti hromadění majetku a moci tak, aby nikdo
nemohl brát víc než potřebuje a aby nikomu nebylo dovoleno poroučet všem
ostatním.
DVĚ ZÁKLADNÍ
HNACÍ SÍLY
Naše
přirozenost a způsob jakým žijeme, dávají lidem dvě základní nutnosti, které
nelze potlačit: nutnost chleba, což znamená vše, co potřebujeme k uspokojení
našich hospodářských potřeb (jako je potrava, ošacení, bydlení, vzdělávání,
zdravotní péče a prostředky komunikace) a nutnost svobody, či kontroly nad
našimi vlastními činy. Vnější tlaky jako takové v nás nevzbuzují odpor,
poněvadž se skláníme před těmi, kterými působí sama příroda. To, co nás popouzí
a nutí k revoltě, je takový tlak, který je svévolný, který je rozmarem druhých.
Nemáme nic proti omezením, pokud jsme přesvědčeni, že jsou správná a za předpokladu,
že posouzení správnosti je ponecháno na nás. Odmítáme je, pokud jsou nám
vnuceny shora bez toho, že bychom k nim mohli něco říci.
Tento cit pro
svobodu (tato ambice stát se vlastními pány) je tak živý a prudký, jak to
popisuje stará lidová pověst o šlechtici, který opouští všechny své ekonomické
jistoty a teplo zájezdního hostince a vydává se na cestu, dělá to, aby uchránil
svoji svobodu, neboť cenou za jeho vlastnictví a komfort v zájezdovém hostinci
bylo podřídit se tamní kasárenské disciplíně.
Libertinský
komunismus musí umožnit uspokojení ekonomických potřeb a zároveň i respektovat
tuto touhu po svobodě. Z lásky ke svobodě odmítáme jakýkoli klášterní nebo
kasárenský typ komunismu, komunismus mraveniště či úlu, a též komunismus typu
pastýř a ovčí stádo, který panuje v Rusku.
PŘEDSUDKY
Každému předem
zaujatému čtenáři musí toto vše připadnout jako nesmysl. Dovolte nám podívat se
na předsudky týkající se libertinského komunismu, abychom tak mohli pomoci těm,
kteří jimi trpí, aby je překonali.
POVĚRA ČÍSLO
JEDNA: VÍRA V POUHOU DOČASNOST KRIZE
Kapitál a stát
jsou dvě staré instituce, nacházející se v celosvětové krizi, která je na
postupu a je nevyléčitelná. Jsou to dva organismy, které, jako všechno v
přírodě, uvnitř sebe zplodí činitele vlastního rozkladu, sémě těch organismů,
které zaujmou jejich místo. Ve světě přírody neexistuje stvoření a destrukce -
pouze transformace všeho ve vše. Kapitál se topí ve vlastní špíně.
Nezaměstnanost je neustále na vzestupu, neboť spotřeba se nemůže rovnat se
stupněm, jehož dosáhla výroba zaváděním nových technologií. Nezaměstnaní jsou
vojáky revoluce. Hlad udělá z izolovaného individua zbabělce, avšak je-li hlad
pociťován všeobecně, stává se zdrojem nenávistí a odvahy. Podvratné myšlenky se
v prostředí dělnické třídy rozrůstají a postupují kupředu. Také stát se dusí ve
svých mocenských machinacích. Je nucen zřizovat stále více represivních složek
a větší byrokracii, parazitující na daních ukradených daňovým poplatníkům. Ta
je i pilířem celé této budovy jíž hrozí zhroucení. Individuální vědomí, které
stále akutněji narůstá s každou chvílí, je v otevřeném konfliktu s limity
stanovenými státem. Hrozba kolapsu stát přiměla, aby obrátil svůj historický
vývoj směrem k demokratičtějším formám nebo aby vytvořil pláštík fašismu v
Itálii a diktatury kdekoli jinde, včetně diktatury dělnické třídy v Rusku. To,
co určuje rostoucí požadavky dělnické třídy vůči staré instituci kapitálu, je
potřeba zlomit krizi, stát, ta velmi stará instituce, je nyní konfrontován
libertinskými aspiracemi lidí. A ty jej rozdrtí.
Je zbytečné
držet se těchto starých systémů a pokoušet se nalézt úlevy nebo reformy, či
papírem ucpat vzniklé trhliny, i kdyby to byly sebelákavější úlevy jako
"svobodná daň" Henryho George, přicházejí příliš pozdě, aby vdechly
nový život do sešlého organismu. Místo toho musí být myšlení upřeno k tomu, co
se snaží zrodit, co chce nahradit to, co zmizelo, k těmto obrodným silám, jež
se pokoušejí nalézt své místo v životě společnosti.
POVĚRA ČÍSLO
DVĚ: DOMNĚNKA, ŽE LIBERTINSKÝ KOMUNISMUS JE PRODUKTEM NEVĚDOMOSTI
Jelikož je
libertinský komunismus obhajován lidem, který je považován za nevzdělaný a
nekultivovaný, lidmi, kteří nemají univerzitní diplomy, předpokládá se, že se
jedná o zjednodušené řešení, které není schopné pojmout složitost života a
problémy související se změnou o tak obrovském rozsahu.
Kolektivně vědí
dělníci o sociologii mnohem více než intelektuálové, a pokud jde o řešení, jsou
též mnohem bystřejší. A pokud se budeme zabývat problémem nadměrného počtu dělníků
v našich řadách, jediná odpověď, která se sama vnucuje, zní: doktoři a právníci
omezují přístup na fakulty, když tvrdí, že "Volná místa jsou zaplněna. Pro
nikoho již nemáme místnosti." Tímto odsuzují mladé generace, které jsou
stvořeny pro přednáškové sály z mnohem větší části, než jaká se v nich nyní
nachází, k jiné životní dráze, či k bouřlivým protestům. Tento jejich přístup
je absurdní, hloupý, škodlivý - hodící se pouze pro lidi, kteří jsou pyšní na
svoji nadřazenost nad ostatními.
Na druhé
straně, dělníci, v souladu se svými (bojovnými) sociologickými knihami, si
troufají vyjít vpřed s řešením, které se neomezuje na jednu třídu, ani na jednu
generaci jedné třídy, ale které se dá použít pro všechny třídy ve společnosti.
Řešení, které již kvalifikovaní sociologové uvedli na vědeckou a filosofickou
rovinu, a které se dnes může postavit proti jakémukoli teoretickému řešení
sociální otázky na bázi zabezpečení chleba a kultury pro všechny lidi.
Pokud toto
řešení označují intelektuálové za "ignorantské", je to právě z důvodu
jejich ctěné učenosti, intelektuálové o tomto problému nevědí nic. A pokud
dělníci přijímají toto řešení za svůj prapor, výsledkem je to, že kolektivně má
dělnická třída mnohem preciznější vizi budoucnosti a větší rozmach ducha než všechny
intelektuálské třídy dohromady.
PŘEDSUDEK ČÍSLO
TŘI: INTELEKTUÁLSKÁ ARISTOKRACIE
Je to názor, že
lidé nejsou dostatečně připraveni pro svobodný život, v důsledku čehož
potřebují dozor. Intelektuálové se snaží získat ta stejná aristokratická
privilegia nad lidmi, jaká do teď měla šlechta. Snaží se stát vůdci a
instruktory lidu.
Avšak není
zlato vše, co se třpytí. Ani intelektuálové nejsou něco víc než všichni ti,
jejichž údělem je být zbaveni vzdělání, žít v opovržení. Spousta intelektuálů
není schopna povznést se nad prosté stádo a to i navzdory křídlům, jež jim
poskytují jejich diplomy. A, naopak, spousta příslušníků dělnické třídy je
intelektuálům rovna ve svém talentu.
Univerzitní
příprava pro budoucí profesi v žádném případě neznamená nějakou nadřazenost,
obzvláště když jí není dosaženo poctivým konkurenčním zápasem, ale spíše
protekcí hospodářských privilegií.
To, čemu říkáme
zdravý rozum, rychlé pochopení věcí, intuitivní schopnosti, iniciativa a
originalita, nejsou věci, jež by se daly koupit nebo prodat na univerzitách.
Vyskytují se stejnou měrou u negramotných i intelektuálů.
Avšak veškerá
divoká nevědomost a nekultivovaná mentalita jsou lepší než mysli otrávené
privilegii a rozleptané rutinní dřinou studia.
Je možné
dělníky vzdělat, ale naši intelektuálové jsou i přes vzdělání nekultivovaní ve
svém smyslu pro důstojnost, v němž se občas mnohem více zatřpytí lid, jenž je
považován za nekulturní.
To, že má někdo
čistou a pohodlnou práci ještě neznamená jeho nadřazenost nad dělníka a je
hloupé a dětinské předstírat, že lidé v prvně jmenovaném druhu zaměstnání by
měli řídit a instruovat ty ostatní.
PŘEDSUDEK ČÍSLO
ČTYŘI: TVRZENÍ, ŽE VůČI UMĚNÍ, VĚDĚ A KULTUŘE CÍTÍME POUZE OPOVRŽENÍ
Naše stanovisko
je takové, že nemůžeme pochopit, k čemu jsou tyto tři aktivity dobré, když
mohou v klidu stavět na obdiv své krásy vedle chudoby a lidského otroctví.
Podle našeho názoru by s těmito nenutnými zly měly být neslučitelné. Jestliže k
tomu, aby se mohly ukazovat v celé parádě, potřebují kontrast ošklivosti, nevzdělanosti
a nedostatku kultury, jak musíme zde a nyní prohlásit, že nestojíme o žádnou z
nich a necítíme žádné výčitky, že hlásáme nějaké kacířství.
Umění, věda
nebo kultura se nedají koupit za peníze nebo vzít silou. Naopak, pokud mají
nějakou hodnotu, zavrhují veškeré podrobení se a vzdorují podřízenosti. Rodí se
z uměleckého zasvěcení, z talentu, z bádání a ze smyslu pro dokonalost jako
takovou. Nejsou vyvolány zaklínáním nějakých mecenášů a césarů. Rozkvétají
kdekoli ve spontánní kráse a jediné co potřebují je neexistence veškerých
překážek na jejich cestě. Jsou to plody lidskosti a je naivní věřit, že získají
něco protěžováním vládou, patentními úřady nebo cenami za kulturu.
Když dělník
požaduje chléb a bojuje za spravedlnost a pokouší se emancipovat sám sebe a
setkává se pouze s obviněnými, že se snaží zničit umění, vědu nebo kulturu, je
jedině přirozené, že se stává obrazoborcem a svrhává jedinou mocnou ranou ony
nedotknutelné idoly, které jsou využívány k tomu, aby jej držely v otroctví a
chudobě. A kdo by se opovážil tvrdit, že umění, věda nebo kultura by nějakým
způsobem utrpěly příchodem štěstí a svobody?
POVĚRA ČÍSLO
PĚT: ŽE PRÝ NEJSME SCHOPNI VYBUDOVAT NOVÝ ŽIVOT
Nový
hospodářský řád vyžaduje základnu techniků, jaká existuje dnes mezi odborníky a
nekvalifikovanými dělníky. Tak jako dnes spolupracují ve výrobní sféře
revoluční síly, tak to zítra bude muset činit každý. Nový život tedy nemůže být
odsouzen z hlediska nedostatku schopností, neboť ty existuji ve společnosti
jakožto celku již nyní. Není to láska buržoazie, co nutí techniky pracovat, ale
ekonomická nutnost. To, co bude zítra každého nutit ke spolupráci ve výrobě,
bude též ekonomická nutnost. Ekonomická nutnost, kterou budou pociťovat všichni
tělesně schopní občané. Nespoléháme tedy jen na ty, kteří pracují z oddanosti
nebo kvůli cti.
POVĚRA ČÍSLO
ŠEST: VÍRA V NUTNOST JAKÉHOSI SPOLEČENSKÉHO ARCHITEKTA
Víra, že
společnost potřebuje moc, jež by udržovala pořádek nebo že masa propadne
chaosu, pokud tu nebude policejní síla, jež by tomu zabránila, je pověra
vypěstovaná politiky. To, co drží lidskou společnost pohromadě, není nátlak
stávajících mocenských orgánů, ani inteligenční převaha těch, kdo jsou ve
vládě, nehledě k tomu, že ti tuto kvalitu inteligence pouze předstírají. To, co
je drží pohromadě, je instinkt společenskosti a potřeba vzájemné pomoci. Mimo
to, společnosti mají tendenci osvojovat si dokonalejší formy ne díky
rozhodnutím vůdců, ale protože mezi těmi, kteří je tvoří, existuje spontánní
tendence zlepšovat, vrozená touha tohoto druhu existuje v každé skupině
lidských bytostí.
Díky této
zatvrzelé pověře též připisujeme růst a rozvoj dítěte péči rodičů, jakoby se
růst a dospělost uskutečňovaly působením nějaké vnější síly. Ale růst a vývoj
jsou v dítěti přítomny vždy, aniž by jim je někdo musel vnucovat. Důležité je
jen to, aby jim nikdo nepřekážel a nebránil jim.
Učení a
vzdělávání dítěte probíhá stejným způsobem: prostřednictvím přirozeného nadání.
Učiteli je možné připsat schopnost dítěte asimilovat se a být formováno, ale
faktem zůstává, že dítě se učí a je vychováváno i bez toho, aniž by je někdo
nutil, ovšem za předpokladu, že mu nejsou do cesty kladeny žádné překážky. V
racionální pedagogice je základní rolí učitelů věnovat se biologicky nižší
úloze čistit cestu a odstraňovat z ní překážky bránící snaze dítěte sžít se s
informacemi a formovat se. Samoukové jsou jasným důkazem, že učitel není
nezbytným společníkem v procesu učení.
To samé bychom
mohli říci o lékařství. Doktor si může připisovat vyléčení pacienta a veřejnost
mu věří. Ale ve skutečnosti je za vyléčení odpovědná spontánní tendence těla
obnovit svoji rovnováhu a vlastní obranný mechanismus těla. Doktor vykonává
svojí práci nejlépe tehdy, když, opět s pokorou vůči biologické síle, pouze
odstraňuje překážky a závady, které stojí přirozenému obnovování v cestě. A
díky této ne nedůležité schopnosti se pacient uzdraví i vzdor doktorovi.
K tomu, aby se
lidské společnosti organizovaly a svoji organizaci zdokonalovaly, není třeba
žádné donucovací síly. Naprosto dostatečné je, když jim nikdo nebrání a
nepřekáží. Znovu opakujeme, že je naivní chtít vylepšovat člověka a snažit se
nahradit přirozené lidské sklony mocenskými výmysly či máváním dirigentskou
taktovkou. Jakožto anarchisté se skláníme před biologickými zákonitostmi a požadujeme,
aby byl těmto organizačním tendencím a instinktům dán volný průchod.
POVĚRA ČÍSLO
SEDM: DÁVÁNÍ PŘEDNOSTI ZNALOSTEM PŘED ZKUŠENOSTMI
To je jako
tvrdit, že obratnost předchází tréninku, znalost studiu, praktická zkušenost
pokusům nebo mozoly tvrdé práCi.
Neustále je po
nás požadováno, abychom přišli s bezchybným systémem, garantujícím, že vše bude
fungovat právě tak, jak to popisujeme, a ne jinak, bez nehod a chyb. Kdybychom
se ale tímto způsobem učili jak žít, tak by naše vzdělávání nikdy neskončilo.
Ani dítě by se nikdy nenaučilo chodit a kluk jezdit na kole. Ve skutečném
životě se totiž věci dějí právě naopak. Jedinec začíná rozhodnutím provozovat
nějakou činnost a samotnou činností se jí učí. Lékař začíná praxi, aniž by již
byl mistrem svého oboru. Mistrovství dosahuje konfrontací, chybami a mnoha
nezdary. Bez předchozího zácviku v chodu domácnosti by žena nemohla svoji
rodinu udržet nad vodou díky dobrému zacházení s nedostatečnou mzdou. Jedinec
se vymaňuje z neumělosti a stává se odborníkem kousek po kousku.
Život ve
svobodném komunismu bude jako studium jak žít. Jeho slabá místa a nedostatky se
ukáží až po jeho zavedení. Kdybychom byli politikové, malovali bychom vám ráj
kypící dokonalostí. Ale jsme normální lidé a jsme si vědomi toho, jaká je
lidská přirozenost. Proto věříme, že se lidé naučí chodit pouze jedním jediným
způsobem, kterým je to možné - chůzí.
POVĚRA ČÍSLO
OSM: POLITIKOVÉ JAKOŽTO PROSTŘEDNÍCI
Nejhorší ze
všech pověr je víra, že ideál může být uveden v život diky působení určité
hrstky jedinců, kteří si někdy ani nepřejí, být nazýváni politiky. Politikové
se spokojují s pouhým umístěním vývěsní cedule na parádu režimu a s
koncipováním nových směrnic v ústavních dokumentech. Tak bylo možné nazvat
ruský systém komunismem a prezentovat Španělsko jakožto dělnickou republiku,
kde je celkový počet dělníku všech kategorií jedenáct milionů (celková populace
byla 24 mil. – pozn. vyd.). Kdyby uskutečnění svobodného komunismu bylo na
politicích, měli bychom co do činění s režimem, který by nebylo možné označit
ani za komunistický ani za svobodný.
Proti kejklím a
podvodům politické akce prosazujeme přímou akci, která není nic jiného než
bezprostřední realizace myšlenky, její hmotné uskutečnění, reálný fakt a ne
žádná abstraktní psaná fikce nebo vzdálený slib. Je to uskutečnění dohody -
vytvořené celkem - celkem samým, aniž by se svěřoval do rukou mesiášů a aniž by
důvěřoval nějakému prostředníkovi.
Čím více máme
možností k užití přímé akce a k zbavení se prostředníků, tím slibnější bude
realizace svobodného komunismu.
HOSPODÁŘSKÁ
ORGANIZACE SPOLEČNOSTI
Svobodný
komunismus je založen na hospodářské organizaci společnosti, na hospodářských
zájmech, které jsou jediným, všem společným poutem mezi individui žijícími ve
společnosti, jediným poutem, se kterým naprosto všichni souhlasí. Společenská
organizace svobodného komunismu nemá žádný jiný cíl, než přenést do společného
vlastnictví vše, co slouží k výrobě společenského bohatství, jmenovitě výrobní
prostředky a nástroje a produkty samotné a též učinit všeobecnou povinností, že
každý se podílí na výrobě podle svých sil a talentu a produkty jsou rozdělovány
mezi všechny, kdo dostojí své povinnosti, podle individuálních potřeb.
Cokoliv, co
není možné kvalifikovat jako hospodářskou funkci nebo hospodářskou činnost,
nespadá do kompetence této organizace, pod její kontrolu a tudíž je otevřeno
soukromé iniciativě a individuální aktivitě.
Nemůže být
ostřejšího a dokonalejšího kontrastu, než je mezi organizací založenou na
politice (strana), která je společným rysem všech režimů opírajících se o stát,
a organizací založenou na hospodářství (odborový svaz), při režimu který se
vyhýbá vytvoření státní moci. Abychom tento kontrast plně vyjádřili, musíme
vytvořit následující srovnávací schéma.
POLITICKÁ
ORGANIZACE
1. Zachází s
lidmi jako s malými dětmi neschopnými se sami organizovat a vládnout si bez
dozoru.
2. Veškerá moc
spočívá ve státu: ovládá hospodářství, školství, soudní administrativu,
interpretaci zákona, vytváření bohatství a organizování veškerých činností.
3. Stát je plně
svrchovaný, veškerá síla (armáda, policie, soudy, vězení) je soustředěna do
jeho rukou. Lidé jsou bezbranní, neozbrojení, což ovšem nebrání tomu, aby byli
nazýváni „skutečnými vládci“ demokracií.
4. Lidé jsou
seskupováni podle svých politických, náboženských nebo sociálních názorů, čili,
mírně řečeno, podle těch věcí, v nichž se nejvíce liší a různí.
5. Stát je
zosobňován nicotnou menšinou, která si nárokuje větší prozíravost, schopnosti a
moudrost než všemožná sociální seskupení. „Jedna hlava ví víc než všechny
ostatní hlavy dohromady“
6. Stanovováním
pevných a neměnných norem (svojí ústavou či zákoníkem) stát deformuje
budoucnost a mrzačí život, který je velice různorodý a neustále se mění.
7. Stát vše
rozhoduje naprosto sám. Lidé nesmí dělat nic, jen platit, poslouchat, vyrábět a
klanět se nadřazené vůli toho, kdo má moc. Stát říká: „Dejte mi moc a já vás
učiním šťastnými".
8. Společnost
je rozdělena na dvě protikladné karty: ty, kteří určují řády a ti, kteří je
poslouchají.
9. Svoboda,
svrchovanost, autonomie atd. jsou garantovány jen fiktivně, pouze na papíře,
aby posílily posvátný plamen politické iluze.
10. Pokrok a
evoluce společnosti vedou přes despotické a absolutistické formy státu a k jeho
kolapsu. Fašismus stejně jako socialismus (sovětského ražení – pozn. vyd.) jsou
anachronická řešení. Stát maskuje a zastírá svá privilegia jen proto, aby
zastavil jejich postupné ubýváni, které provází rozvoj individuálního a
třídního uvědomění.
1l. Tam, kde je
organizace založena na politice, se hierarchie dovádí ke svému vrcholu. Nad
lidmi je městská rada, nad ni krajská správa, ještě nad ní guvernér a ještě
výše vláda.
Na proti tomu:
ODBOROVÁ
ORGANIZACE
1. Považuje
každý profesní kolektiv za schopný organizovat si své vlastní záležitosti.
Dozor nad ním považuje za zbytečný a stát taktéž.
2. Iniciativa
přechází na profesní organizace. Kontrola školství na učitele. Kontrola
zdravotnictví na pracující těchto služeb. Kontrola komunikací na shromáždění
techniků a pracujících, zatímco kontrola nad výrobou náleží Odborové federaci.
3. Moc se vrací
tam, kam náleží, každá skupina ji poskytuje svým členům, již není
centralizována, každý jedinec na ni bude mít svůj podíl a shromáždění mu jej
bude muset zaručit.
4. Do odborů
jsou lidé vedeni společným povoláním, společnými zájmy a do svobodné místní
samosprávy místem svého pobytu a sdílenými zájmy. Takto jsou společné zájmy
maximalizovány.
5. Co se týče
vlastní profese, má každé shromáždění maximální prozíravost, schopnosti a
moudrost. Všichni dohromady víme víc, než jedna osoba jakkoli vzdělaná.
6. V odborové
organizaci jsou konkrétní směrnice průběžně zaevidovány ve světle zkušeností.
7. Při absenci
prostředků a spasitelů musí každý jedinec kontrolovat své vlastní záležitosti a
zvykat si na řízení bez zprostředkovatelů, a takto se zbavovat návyku
vytvořeného několika stoletími činností politiků.
8. Každý občan
odmítá být pouhým výrobcem a nic více. Administrativní posty budou dočasné bez
zproštění produktivní práce. Takovéto posty by byly neustále závislé na
rozhodnutích vytvořených shromážděními.
9. Zásadní
svoboda, kterou je svoboda hospodářství, je uvedena do praxe. Demokracie, to
jest vláda lidu uskutečňována lidem, bude skutečností. Federalismus se též
stane realitou tím, že bude uznána nejvyšší autonomie a nezávislost místních
samospráv a každé výrobní jednotky.
10. Evoluce
profesních kolektivů vede k větší dokonalosti a růstu. Vymanili se z obrany
sobeckých a hospodářských zájmů individua a učí se být schopny přijmout
odpovědnost za svoji roli ve společnosti.
11. Tam, kde má
organizace hospodářskou základnu, je hierarchie obrácena vzhůru nohama.
Rozhodnutí výboru mohou být přehlasována plénem, rozhodnutí pléna shromážděním
a rozhodnutí shromáždění mohou být přehlasována lidem.
BOHATSTVÍ A
PRÁCE
Populace národa
sdílí dvě věci: bohatství, neboli výrobu pro spotřebu celé populace, a práci
potřebnou k jeho vytvoření. To by byl správný a spravedlivý stav společnosti. A
také stav racionální. Ale v kapitalistické společnosti bohatství proudí do
jednoho sektoru, sektoru, který nepracuje, zatímco těžké břemeno práce je
uvaleno na ty, jejichž potřeby (spotřeba) nejsou uspokojeny. To znamená, že v
ní je naprosto opačná situace než v případě, kde jsou vždy více zásobeny živinami
a krví ty orgány, které pracují.
Bohatství je
odhadováno na výtěžek 25 000 milionů peset ročně (1935). Kdyby bylo spravedlivě
rozděleno, znamenalo by to, že celá populace Španělska - nějakých 24 milionů
obyvatel - by spokojeně žila s asi 1000 peset na hlavu ročně, Pětičlenná rodina
by pak měla roční příjem 5000 peset. Ekonomicky řečeno, by tento stav každému
přinesl poměrný komfort.
Avšak nyní, v
kapitalistickém systému, se očekává, že kapitál poskytne zisk šesti procent za
rok a autorita musí mít rovnocenný příjem, takže některá individua mají příjem
několik milionů peset ročně, čili na druhé straně tu musí být rodiny, jejichž
příjem je méně než polovina sumy, jež má správně náležet každému jedinci.
Problém peset a
toho, jak je rozdělit, by za svobodného komunismu nemohl vyvstat. Obchodovalo
by se pouze s výrobky a ty by se již nedaly směnit za pesety, takže by se
nemohly hromadit a byly by rozdíleny všem podle jejich potřeb.
Další věc,
kterou je třeba rozdělit, je práce. A zde je dnes opět možné vidět tu stejnou
nespravedlivou nerovnost, která plodí rebelii. Aby někteří lidé mohli trávit
svůj život lenošením, musí se druzí pořádně potit po osum hodin denně, ne-li po
deset nebo čtrnáct.
Dnes je 7
milionů dělníků zaměstnáno výrobou bohatství, musí pracovat průměrně osm hodin
denně. Kdyby pracovalo těch 14 milionů tělesně schopných občanů, znamenalo by
to čtyřhodinový pracovní den pro každou osobu.
Toto je jasný a
jednoduchý cíl, jehož může být dosaženo dobrým a spravedlivým rozdělováním.
Toto je ta utopie, kterou chtějí anarchisté uskutečnit.
HOSPODÁŘSKÝ
POTENCIÁL NAŠÍ ZEMĚ
Dá se očekávat,
že zavedení svobodného komunismu v naši zemi, jakožto jediné z evropských zemí,
s sebou ponese nepřátelství kapitalistických národů. Buržoasní imperialismus
použije záminku obrany svých zájmu, aby se mohl pokusit zničit ozbrojenou
intervencí náš systém hned při jeho zrodu. Ozbrojená intervence za účasti jedné
nebo několika izolovaných mocností by znamenala rozpoutání světové války.
Proto, aby zamezily hrozné sociální revoluce ve vlastních zemích, dají
kapitalistické státy přednost tajnému financování žoldácké armády, tak jak to
udělaly v Rusku, která by se stala pevností pro přežití reakce.
Tradice
podobných bojů a situací v dějinách našeho lidu a geografické podmínky naší země
nám dodávají odvahu do této bitvy. Kdyby lidé získávali nejvíce zásob z našeho
venkova a tak se dostali k uspokojivějšímu životnímu standardu, byli by těmi
nejoddanějšími obránci svobodného komunismu.
Další hrozbou
je nebezpečí blokády našeho pobřeží válečným loďstvem kapitalistických národů,
v jejímž důsledku bychom byli nuceni spolehnout se pouze na vlastní zdroje. Při
dané délce našeho pobřeží by se blokáda dala snadno narušit. Ale její možnost
přesto zůstává, takže si musíme položit následující otázku.
Je naše výroba
dostatečná, abychom se mohli ve svém hospodářství naprosto obejít bez dovozu?
Podívejme se.
Současné čísla nejsou celkově použitelná pro budoucí situaci, neboť se
neopírají ani tak moc o naše skutečné potřeby dovozu, ale spíše o to, zda je
dovoz ziskový či nikoli. Což není vždy to samé. Tak, například uhlí je možné
těžit z žil v našem vlastním podloží, ale dovážíme ho z Anglie, neboť ve
srovnání s těžbou našeho uhlí je anglické uhlí konkurenčně silnější. A tento
rok byl dovezena argentinská pšenice, ačkoli jí zde nebylo třeba, neboť v
Andalusii bylo pšenice dost.
Statistiky
ukazují, že jsme soběstační, co se týče zemědělské produkce, vyvážíme obrovské
kvanta olivového oleje, pomerančů, rýže, zeleniny, brambor, mandlí, vína a
ovoce. Jsme soběstační i v obilninách nedbaje na to, že dovážíme kukuřici. A
máme víc než dost kovů, abychom uspokojili své potřeby.
Ale jsme
závistí na dovozu ropy a ropných produktů (benzín, těžké oleje, maziva atd.),
gumy, bavlny a celulózy. To může být kritické pro dopravu, v případě uvalení
blokády bude životné důležité, abychom veškerou svoji energii zasvětili novým
vrtům hledajícím ropu tam, kde je lokalizována, i kde se předpokládá, že bude.
Ropu je možné získat destilováním jemného uhlí a lignitu, obojího máme v naší
zemi dostatek. Tento průmysl již existuje a musel by tak být pouze
zintensivněn, aby uspokojil naše potřeby. Zásoby benzínu bychom mohli doplňovat
jeho míšením s alkoholem v poměru 30:50, tato směs dává skvělé výsledky ve
všech motorech. Zásoby alkoholu by byly nevyčerpatelné, neboť je jej možné
získávat z rýže, pšenice, brambor, melasy, vinné révy, dřeva, atd.
Co se týče
gumy, tak ta se dá vyrábět synteticky, jak se to již dělá v Německu.
Bavlna se u nás
již sklízí, zejména v Andalusii, s velkými úspěchy, a podíváme-li se na stálý
růst objemu její produkce, zjistíme, že jí bude brzy dost, aby uspokojila naše
národní potřeby. Dala by se pěstovat místo vinné révy a oliv, dvou produktů,
kterých máme pro naše potřeby nadbytek.
Dřevařský
průmysl by se mohl rozšířit, aby uspokojil naše potřeby a zároveň by se
zintensivnil náš znovuzalesňovací program.
Eukalyptus a
borovicové dřevo jsou nejlepšími zdroji celulózy.
Při růstu
výroby, jaký je dnes a navíc, když si vzpomeneme na výrobní potenciál
Španělska, máme důvod k optimismu. Výrobním potenciálem můžeme rozumět i ještě
nekolonizovaná území, která ještě nevydala ani desetinu ze svých zdrojů.
Máme
nevyčíslitelné zásoby elektrické energie, v nichž jsme druzí za Švýcarskem.
Budování nádrží a zavodňovacích kanálů je vlastně ještě panenskou oblastí.
Stále jsme ještě nezkultivovali polovinu naší orné půdy odhadovanou na 50
milionů hektarů. Obdělávání orné půdy musí být zlepšeno, kultivace
zintensivněna a všude musí být zavedena zemědělská mechanizace. Systém kolektivní
práce umožní vzrůst výroby a stejný účinek bude mít i mechanizace zemědělství,
která je dnes přístupná pouze bohatým velkostatkářům, ale za svobodného
komunismu bude dosažitelná pro všechny vlastníky půdy v obecních samosprávách.
Vyrovnaná
výroba a spotřeba je něco, o co se ještě nikdo nepokusil. Máme víc než dost
půdy. Ale kromě půdy máme také víc lidské energie než potřebujeme, která
znamená výrobní potenciál.
Nadbytek
pracovní síly pro nás znamená, že bude možné regulovat náš individuální
pracovní den, nebo zvýšit zaostávající výrobu (konstrukce nádrží a kanálů,
zalesňovací práce, pokročení v kultivaci, růst výroby kovů a využití vodní
energie pro výrobu elektřiny pokroky v dalších průmyslových odvětvích).
Díky organizaci
práce na směny bude snazší dosáhnout toho nejlepšího využití zaměstnaneckého
stavu pro růst výroby továrny, nebo pro zdvojnásobení její denní produkce bez
růstu dosaženého mechanizací. Současní zaměstnanci se již rozhodli, že vyučení
se rozdělí na dvě směny, jedna bude následovat druhou a s každou směnou bude
pracovat řada učňů. Tímto způsobem může být zdvojnásobena i ta
nejnedostatečnější průmyslová výroba bez nutnosti zakládat nové továrny nebo
zlepšovat či zvyšovat mechanizaci.
Můžeme tedy
říci, že naše země může být soběstačná a tak odolat krutosti několika let
blokády. Až budeme ve skutečném stavu nebezpečí, budou nejdůležitější právě ta
improvizovaná řešení, která budeme řijímat my sami a ne odborníci, a neštěstí
země bude stimulovat naše tvůrčí úsilí a důmyslnost.
Není možné
ponechat vše na improvizaci, ale zároveň si nemůžeme dovolit zříci se její
pomoci v kritických okamžicích, kdy dokážeme být velmi vynalézaví.
USKUTEČNĚNÍ
SVOBODNÉHO KOMUNISMU
Svobodný
komunismus je založen na organizacích, které již existují a jejichž zásluhou
může být hospodářský život měst a vesnic řízen podle konkrétních potřeb každé
lokality. Těmito organismy jsou odbory a svobodné obecní samosprávy.
Odbory spojují
jedince, seskupují je podle podstaty jejich práce nebo podle styčných bodů
jejich každodenního kontaktu. Za prvé, seskupují pracující továren, dílen nebo
firem a tato seskupení se stávají nejmenšími buňkami, které požívají plné
autonomie ve všem, co se týká pouze jich samotných. Příbuzné buňky vytvářejí
sekce uvnitř průmyslových nebo rezortních odborových svazů. Pro pracující,
kterých není dostatečné množství, aby založili vlastní odbory, tu je všeobecný
odborový svaz. Místní odbory se navzájem federují a vytvářejí tak lokální
federaci složenou z výborů (které volí odbory), z pléna všech výborů a ze
všeobecného shromáždění jakožto poslední instance, zachovávající si naprostou
svrchovanost.
Svobodná obecní
samospráva je shromážděním pracujících na velmi malém území (vesnice nebo
víska), požívající svrchované moci nad všemi lokálními záležitostmi. Jakožto
instituce se starobylou tradicí může, ač oslabena politickými institucemi,
znovu nabýt svoji dávnou svrchovanost a převzít organizaci místního života.
Národní
hospodářství je výsledkem koordinované spolupráce různých lokalit, které tvoří
národ. Pokud má každá lokalita své hospodářství v pořádku a dobře vedené, pak
musí celek být harmonickým zřízením a národ musí být naprosto spokojený.
Dokonalosti by ovšem nemělo být dosaženo diktováním shora, nýbrž musí vzejít
zdola z lidové úrovně, neboť je spontánním růstem a ne nucených rozkvětem, tak
jako shody mezi jedinci se dá dosáhnout jejich vzájemným kontaktem, tak
harmonie mezi lokalitami musí být dosaženo podobně, pomocí periodických
kontaktů (závisejících na okolnostech) přes pléna a kongresy a přes stálé kontakty
průmyslových federací, které budou řešit jejich speciální problémy.
Podívejme se
jednotlivě na organizaci na venkově, ve městech a organizaci hospodářství jako
celku.
VENKOV
Je to právě
venkov, kde představuje uskutečnění svobodného komunismu nejmenší problém,
neboť vyžaduje pouhou aktivizaci svobodných obecních samospráv.
Svobodná obecní
samospráva nebo komuna znamená shromáždění všech obyvatel vesnice nebo samoty
(rada), která má plnou moc administrovat a řídit místní záležitosti, především
výrobu a rozdělování.
Rada dnes není
svobodným činitelem, je menšinovým tělesem a její rozhodnutí mohou být
potlačena korporací, krajskou radou nebo vládou, třemi parazitickými
institucemi, které si navzájem kryjí záda.
Na celém území
svobodné obecní samosprávy které bude spadat pod její jurisdikci, bude
společenské vlastnictví hor, stromů, luk, orné půdy, pracovních zvířat a zvířat
chovaných pro maso, budov, strojů a zemědělského náčiní, přebytkových materiálů
a produkce nahromaděné nebo umístěné obyvateli do skladů.
Jediným
soukromým vlastnictvím, které bude existovat, tedy budou věci osobní potřeby -
jako ubytování, ošaceni, nábytek, řemeslné nástroje, příděly určené každému
obyvateli a drobné vlastnictví nebo domácí drůbež, kterou si je možné chovat
pro vlastní spotřebu nebo jako koníček.
Každý nadbytek
převyšující potřebu může být obecní samosprávou kdykoli sesbírán po předešlé
dohodě shromáždění, neboť vše, co nahromadíme, aniž bychom to potřebovali, nám
nenáleží, pokud přebytek zadržujeme, připravujeme o něj ostatní. Příroda nám
dává právo vlastnit to, co potřebujeme, ale nic víc si nemůžeme přivlastnit,
aniž bychom se nedopustili krádeže, aniž bychom neuzurpovali vlastnická práva
kolektivu.
Všichni
obyvatelé si budou rovni v tom, že:
l. Budou
vyrábět a přispívat k udržení komuny, bez jakýchkoli rozdílů zakládajících se
na schopnostech (věk, řemeslo, vyučení atd.).
2. Budou se
podílet na administrativním rozhodování prováděném shromážděním.
3. Budou mít
stejná práva na spotřebu podle svých potřeb, nebo tam, kde to bude nutné, podle
přídělů.
Kdokoli odmítne
pracovat pro komunitu (kromě dětí, nemocných a starých) bude zbaven všech
dalších práv: rozhodovat a konzumovat.
Svobodná obecní
samospráva se bude federovat se svými protějšky z dalších lokalit a s národními
průmyslovými federacemi. Každá lokalita bude své přebytky produkce poskytovat
ke směně za věci, které potřebuje. Bude odvádět svůj vlastní díl práce pro
všeobecné zájmy, jako jsou železnice, silnice, nádrže, zalesňování atd.
Díky této
spolupráci na všeobecných zájmech, v regionální i národní úrovni, budou moci
členové svobodných obecních samospráv využít výhod veřejných služeb, jako jsou
pošty, telegraf, telefon, železnice a přeprava, elektrická rozvodná síť,
útulky, nemocnice, sanatoria a lázně, střední a vysoké školství a předměty a
produkty vyráběné mimo jejich lokalitu.
Přebytky lidské
energie budou využívány k novým pracím a nové výrobě (třeba vhodné pro
lokalitu) nebo k redukování množství pracovních hodin a zkrácení pracovního dne
každého pracujícího.
Pro vesničany
by zavedení svobodné obecní samosprávy nemělo být příliš obtížné, neboť jejich
předkové žili ve velmi podobném zřízení. V každé vesnici je možné nalézt
kolektivní práci a komunální vlastnictví na vyšším či nižším stupni a
kolektivní aktivity (jako je shromaždování otopu a pícniny).
Ve venkovských
zvycích též existují postupy, jimiž je možné vyřešit každý obtížný problém a v
nichž nikdy nerozhoduje jeden člověk, i kdyby byl za tímto účelem zvolen
ostatními, ale kolektivní shoda.
MĚSTO
Ve městě je
svobodná obecní samospráva nahrazena lokální federací. V centrech s obrovskou
populací může takováto organizace existovat v každé městské čtvrti. Naprostá
svrchovanost náleží v lokálních federacích průmyslových odborů generálnímu
shromáždění všech lokálních výrobců. Jejich posláním je řídit hospodářský život
své lokality, zejména výrobu a rozdělování, podle potřeb vlastní lokality a
rovněž podle požadavků dalších lokalit.
Během revoluce
odbory zavedou kolektivní vlastnictví továren, dílen a pracoven, bydlišť, budov
a půdy, veřejných služeb a materiálů, surových materiálů i zpracovaných
materiálů uložených ve skladištích.
Svazy výrobců
budou organizovat rozdělování za využití družstevních nebo obchodních a
trhových prostor.
Pracovní knížky
výrobců vydané příslušným odborovým svazem, budou potřebné pro každého, kdo
bude chtít využívat všech svých práv plynoucích ze splnění své společenské
povinnosti. Těchto práv bude využívat v závislosti na detailních údajích
týkajících se spotřeby, jako například počet členů rodiny, počet odpracovaných
dnů a hodin, které budou uvedeny v těchto pracovních knížkách. Pracovní
povinnosti budou zproštěny pouze děti, starší a slabí lidé.
Pracovní knížka
zaručuje všechna tato práva:
1. Konzumovat,
bud podle přídělů nebo podle potřeb, všechny produkty rozdělované v dané
lokalitě.
2. Vlastnit to,
co je pro jedince užitečné - přiměřený domov, nezbytný nábytek, výběh pro
slepice někde na periférii, nebo nějaká parcela či zahrada, které mohou třeba
být i kolektivní.
3. Využívat veřejné
služby.
4. Účastnit se
rozhodování v dané továrně, dílně, sekci, svazu a lokální federaci.
Lokální
federace bude dbát o potřeby své lokality a dohlížet na to, že daný průmysl se
rozvíjí tak, jak je to pro lokalitu nejlepší, či podle urgentních potřeb
národa.
Na generálním
shromáždění bude práce rozvržena mezi různé odborové svazy, které budou dále
rozděleny do sekcí, ty převezmou péči o pracoviště se stálým cílem zamezit
nezaměstnanosti, zvýšit denní výkon směny průmyslových dělníků, nebo snížit požadovanou
délku pracovního dne.
Všechny
činnosti, které nejsou čistě hospodářské, by měly být přenechány soukromé
iniciativě jedinců či skupin.
Každý odborový
svaz by se měl snažit zapojit do aktivit, které přinášejí užitek všem, zejména
aktivit soustředěných na ochranu zdraví výrobce a zpříjemňování práce.
CELKOVÝ
HOSPODÁŘSKÝ ŘÁD
Hospodářské
tlaky nutí jedince spolupracovat na hospodářském životě lokality. Ty stejné
hospodářské tlaky jsou pociťovány kolektivem a nutí jej spolupracovat na
hospodářském životě národa. Ale žádná ústřední rada nebo nejvyšší výbor nemohou
tuto spolupráci zdokonalit, pouze jsou semenem autoritářství a ústředními body
diktatury a zároveň jsou doupětem byrokracie. Již jednou jsme řekli, že
nepotřebujeme žádného architekta nebo nějakou vůdčí autoritu stojící za
vzájemnými dohodami
mezi
lokalitami. Jakmile si každá lokalita (město, vesnice, samota) uspořádá svůj
vnitřní život, národní organizace bude dokonalá. A ještě je tu něco, co můžeme
o lokalitách říci. V momentě, kdy si jsou všichni jejich členové jisti
uspokojením svých potřeb, je hospodářský život obecní samosprávy nebo federace
dokonalý.
V přírodě
dosahuje organismus své normální fyziologie tak, že každá jeho buňka musí
splnit svoji funkci a to vyžaduje jednu věc: aby byl zajištěn krevní oběh a
nervová spojení. To stejné bychom mohli říci o národu. Život národa je zajištěn
a je normální, když každá lokalita plní svoji roli a krevní oběh mu dodává to,
co mu schází a odstraňuje překážky (řečeno jinými slovy, musí být zajištěna doprava)
a když jsou lokality ve vzájemném kontaktu a hovoří o svých potřebách a
možnostech.
A zde vstupují
do hry národní průmyslové federace, jež jsou pouze tělesy pro zpracování
kolektivizovaných služeb, které musí být řízeny padle celonárodního plánu, a
kterými jsou komunikace (pošta, telefon, telegraf) a doprava (železnice, lodě,
silnice a letecká doprava).
Nad lokálními
organizacemi by neměla být žádná nadřízená struktura, kromě těch organizací,
jejichž speciální funkce není možné plnit lokálně. Jedinými představiteli
národní vůle jsou kongresy a jen tam, kde to okolnosti vyžadují, jim je
propůjčena svrchovanost plebiscity jednotlivých shromáždění.
Mimo národních
federací dopravy a komunikaci tu mohou existovat krajské federace, například
hydrografické, lesní nebo pro elektrickou energii.
Národní
federace budou udržovat ve společenském vlastnictví silnice, železnice, budovy,
vybavení, strojní park a dílny. Budou své služby svobodně nabízet lokalitám
nebo jedincům, kteří se svým vlastním úsilím podílí na národním hospodářství,
kteří nabízejí své produkty nebo výrobní přebytky, kteří usilují o co nejvyšší
možnou výrobu (větší než vyžadují národní potřeby) a osobně se podílejí na
pracích, které tyto služby mohou potřebovat.
Posláním
národních federací komunikace a dopravy je vytvořit vzájemný styk mezi
lokalitami, vybudovat dopravní služby mezi výrobními a spotřebními regiony s
předností pro produkty podléhající zkáze, které musí být rychle spotřebovány,
pro zboží jako jsou ryby, mléko, ovoce a maso.
Na správné
organizaci dopravy závisí spolehlivé zásobování území potřebami a styk s
územími, kde jsou produkovány přebytky.
Žádný mozek
jedince ani kancelář plná mozků nemůže tuto organizaci zajistit. Naopak,
jedinci mohou dosáhnout vzájemného porozumění kontaktem a setkáními. Průvodce
nebo příručka, ukazující na jakou výrobu se to které území specializuje,
zjednoduší obstaráváni zásob a zaznamená co bude dané území možná požadovat a
co nabízí.
Nechť potřeba
donutí jedince kombinovat jejich úsilí v podílení se na hospodářském životě
jejich lokality. A nechť rovněž potřeba donutí kolektivy regulovat své aktivity
podle celonárodní nutnosti a nechť oběhový systém (doprava) a nervový systém
(komunikace) splní svoji roli ve vytváření spojení mezi lokalitami.
Chod hospodářství
a svoboda jedince nejsou v protikladu a nevytváří žádné komplikace.
ZÁVĚR
Svobodný
komunismus je otevřeným systémem, diky němuž se může společnost svobodně
organizovat podle vlastních zájmů a její evoluce může sledovat vlastní směr bez
umělých úchylek.
Je to
nejracionálnější ze věcech řešení hospodářské otázky, které znamená spravedlivé
rozdělení produkce a práce, čehož musí takové řešení dosáhnout. Nikdo se nemůže
vyhýbat povinnosti připojit se ke společnému výrobnímu úsilí. Důvodem je sama
příroda, která na nás uvalila tento trpký zákon práce v podnebních podmínkách,
kde naše obživa neroste sama od sebe.
Hospodářský
tlak je společenským tmelem. Ale zároveň to je a musí být jediný tlak, který
celek na jedince vyvíjí. Všechny ostatní aktivity - kulturní, umělecké a
vědecké - by měly zůstat mimo kontrolu kolektivu, v rukou těch skupin, které je
pěstují a posilují.
Povinný
pracovní den (tj. skutečně nutná délka pracovního dne, daná stávající
technologií – pozn. vyd.) by neměl vyčerpávat jedincovi síly. Vedle
kontrolované výroby musí existovat i jiná, svobodná, spontánní výroba - výroba
inspirovaná horlivostí a entuziasmem, výroba, která bude jedince uspokojovat,
bude jeho vlastní odměnou. V této výrobě zaseje a nechá vzejít sémě nové
společnosti, nové společnosti vynášené a propagované anarchismem a pokud bude
uspokojovat potřeby společnosti, hospodářský dozor organizace nad jedinci se
stane nepotřebným.
Vyvstane na
tisíc námitek, většina z nich naprosto nesmyslných, na něž nemá cenu ani
odpovídat. Jednou námitkou, která je často opakována je lenost. Dnes je lenost
přirozeným produktem konkrétních příhodných podmínek. Příroda v nich
ospravedlňuje lenost, jež činí jedince netečným. My též uznáváme právo být líný
za předpokladu, že ti, kteří se snaží toto právo uplatnit, to dělají s vědomím,
že zůstanou sami bez pomoci ostatních. Dnes žijeme ve společnosti, kde líné
osoby, neoprávněné a antisociální bytosti jsou typem, který prosperuje a užívá
si dostatku, moci a slávy. Pokud takovéto osoby chtějí i v budoucnu žít jako
povaleči, ale přitom se zříci všech dnešních výhod, není nic, co by jim
bránilo, aby se nestali exponáty v muzeích a galeriích, tak jako jsou dnes ve
vitrínách umístěna zkamenělá zvířata.